
INTRODUCTION

University in Turmoil is a case study of Shenzhen University (SZU), a
tertiary institution located in the Shenzhen Special Economic Zone in the
southern reaches of the People’s Republic of China (PRC).  The general
credo behind this book is the phrase “to seek truth from facts.”  This slogan
is taken from Mao Zedong, who developed it during the civil war years.
Later, the protocol became one of the themes in the theory of Deng Xiaop-
ing.1  In essence, seeking truth from facts is inductive research.  Whereas the
deductive researcher starts with theories and then looks for scientific evi-
dence to support them, the inductive researcher first collects data and then
lets the data produce one or more relevant theories.  The data are referred to
as “speaking to the researcher.”  My research might have been undertaken
exclusively within either a documentary or an ethnographic framework.  The
latter would have relied primarily on information provided by informants
over my decade of participant-observation.  Instead, I chose to collect as
much data as I could from both documents and informants; these somewhat
parallel information flows complemented each other.  All in all, the data
spoke to me in very loud voices.

Sources
Many sources were used in the writing of this book.  My six-year employ-
ment at SZU allowed for extensive ethnographic field research and the col-
lecting of survey data.2  Conversations were held with hundreds of infor-
mants; notes were stored in computer files that contain several hundred thou-
sand words.  In the latter years of the study, advanced technology aided the
research.  Informants, both in China and overseas, were approached by elec-
tronic mail (e-mail).  The World Wide Web (WWW) was searched with
available “search engines,” and each reference to SZU was checked out, re-
sulting in several hundred sources that provided additional information.  The
university, itself, publishes a wealth of documents.  Its yearbooks contain
valuable data and opinion; they present the university administration’s offi-
cial views as well as the views of office heads who submit reports to the
leadership.  Not to be confused with yearbooks in North American schools
and universities—the type that contain pictures of seniors in cap and gown—
the SZU yearbook more resembles an annual report, whose target audience is
the municipal government, the major provider of university funding.  In order



University in Turmoil2

to manage all these data, I had the yearbooks translated into English and then
input electronically so they could be searched by name or term.  The elec-
tronic file contained over 200,000 words.  The university also publishes a
quarterly in-house journal, Shenda Tongxun, which at times has allowed for
faculty and staff to express their opinions frankly.  This journal is not-for-
sale and at times has been considered neibu, or internal, just as the year-
books.3  Some documents in China which are labeled neibu are considered
top secret, highly sensitive or confidential.  Disclosing their contents is a
breach of national security; violations can result in imprisonment.  Regarding
Shenda Tongxun, however, various university officials have over the years
assured me that the neibu classification did not preclude me from citing the
journal’s contents, a practice employed by Chinese academics.  (I even once
published an article in the journal).4  Another information source was the
mimeographed News in Brief that was issued two or three times a week dur-
ing the academic year.  Starting in 1996, the News in Brief even appeared for
a few months on the WWW homepage of the university
(http://www.szu.edu.cn).  The  website itself provides useful information for
a researcher.

Generalizability
As a case study, this research does not purport to be representative of the
“average” Chinese university, if one were even to exist.  Shenzhen University
is unique, but many of its features and systems resemble those of other uni-
versities, both in China and abroad.  Unfortunately, there have been few aca-
demic case studies of Chinese universities and certainly none of the depth of
the present volume.5  Mainland academics and policy analysts have on occa-
sion raised concerns that SZU is too singular to provide useful lessons for
Chinese educators.  I disagree.  When I presented a paper on democracy in
education at an international conference, for example, one staff member of
the State Education Commission (China’s ministerial level authority on mat-
ters of education) dismissed my research as “just a case study,” complaining
that SZU could not represent the over 1,000 higher educational institutions in
China.6  My somewhat flippant reply to him was that we need 1,000 case
studies.  In a more serious vein, I added that only with abundant research can
the relevancy and generalizability of individual case studies be fairly as-
sessed.



Introduction 3

Translation
Almost all documentary sources used for this study were written in the Chi-
nese language.  For this book, their titles and any quoted text have been
translated into English.   Converting Chinese grammar, vocabulary, and lit-
erary style into good English, however, involves much judgment.  My trans-
lators (especially Simon Young to whom I am greatly indebted) and I,
through paraphrasial translation, have attempted to avoid the rather unpleas-
ant English that often results from literal translation of Chinese.  We have
tried to be faithful to the original texts.

                    

1. Zhang, Ideology and Economic Reform under Deng Xiaoping, 1996, p. 24, p.
213.  See Deng Xiaoping, Collected Works, v. 2, 1993, pp. 379-82.

2. The academic aspects of SZU are explored in my companion study: Educa-
tional Disengagement: Undermining Academic Quality at a Chinese Univer-
sity (1998, manuscript under review).

3. The Shenda Tongxun was labeled neibu for its first 12 issues.  Issues #13-27
(May 1991-Winter 1994) were issued under municipal license as “Shenzhen
News Public Serial #042,” not a neibu classification.  The neibu status was
reinstated for subsequent issues, which were licensed as “Shenzhen News
Public Neibu Serial #003.”  At the same time the non-neibu #042 classifica-
tion was transferred to a new bi-weekly campus newspaper, Shenzhen daxue
bao (Shenzhen University Gazette), which was sponsored by the CCP Propa-
ganda Office.

4. Agelasto, “What is important for improving library quality,” 1994.
5. Several good case studies appear in Agelasto & Adamson, Higher Education

in Post-Mao China, 1998.  See especially chapters by Maria Jaschok, Greg
Kulander, and Bob Adamson.

6. Agelasto, “Democracy, the individual, and civil society in Chinese higher
education,” 1996.


